In de opruiming (4): sorry!

gastonMijn veel jongere ik – zie foto – kon er slecht tegen als mijn moeder zei: ‘Dat is een kwestie van houden van’ of ‘Die pakt niet door, hij zit alleen maar te hopen op’. Ik riep dan geïrriteerd: ‘Houden van wie of wat?’ of ‘Hopen waarop?’

Ik heb, nu, een beetje medelijden met mijn moeder, toen. Bijdehand gymnasiastje dat ik was, al druk bezig met taal, had ik stomweg ongelijk. Natuurlijk, bij ‘houden van’ hoort meestal een voorwerp, een voorzetselvoorwerp om precies te zijn. Maar dat hóéft niet. Vergelijk het met werkwoorden die graag een lijdend voorwerp op sleeptouw nemen, zoals eten of vernielen. Je kunt zulke werkwoorden best wel eens zónder voorwerp gebruiken. Je kunt niet alleen een hamburger eten, maar ook gewoon eten. Sommige mensen vernielen van alles; ze hebben een neiging tot vernielen – ze vernielen graag. Ongetwijfeld zijn daar lijdende voorwerpen bij betrokken, hevig lijdend zelfs, maar die kunnen dus eventueel ongenoemd blijven.

Pas dat inzicht toe op ‘houden van’ en ‘hopen op’, en je krijgt de zinnen die mijn moeder indertijd uitsprak. Er hoeft niet per se iets bij, en die voorzetels kunnen niet zo maar weg – bij ‘houden van’ zéker niet.

Sorry mamma. Ik vind het nog steeds niet mooi, maar fout is het niet.

 

Dit bericht werd geplaatst in Nederlandse taal. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

