Het is schrijver zijn of schrijven

TaalstaatVergeleken met pakweg een verpleegkundige of een strafpleiter leidt een taaljournalist meestal een vrij gezapig bestaan. Lezen maakt er een flink deel van uit, schrijven ook natuurlijk, en tussendoor moet er nagedacht worden. Zo werk ik, en dat bevalt prima.
Maar af en toe zijn er periodes waarin er opeens veel gebeurt. Althans relatief veel, afgezet tegen het net beschreven gangetje. Leuke dingen, minder leuke, en ook spannende, waarvan de leukheid nog maar moet blijken.
Om met iets in-principe-leuks te beginnen: gisteren is mijn nieuwe boek verschenen, Vakantie in eigen taal, dus ik ben nu even schrijver, net als rondom eerdere publicaties. Ik vertél ook graag over mijn boek, en dat mag ik binnenkort doen in het radioprogramma De Taalstaat van Frits Spits (Radio 1, zaterdag tussen 11 en 1) en de week daarna voor twee regionale media (AD Amersfoortse Courant, tv L1).

Plus één, min twee
Maar hoe leuk zo’n ‘schrijversperiode’ verder is, hangt er nogal van af hoe er op het boek wordt gereageerd. Niet alleen voor de verkoop hangt daar veel van af, maar meer nog voor de stemming in huize taaljournalist. Positieve recensies zijn natuurlijk prettig, ‘plus één’ zeg maar, maar negatieve zijn nog veel ónprettiger: min twee, misschien wel min drie.
Ik heb het boek afgelopen weekend al kunnen lezen, en tot mijn opluchting gaf het me plezier. Dat garandeert niets, maar het opent in ieder geval de mogelijkheid dat andere mensen er ook aardigheid aan zullen hebben. En ook de allereerste reacties (zoals deze) zijn positief. Maar ja, die zijn van vriendelijke mensen die ik ken. Ik twijfel niet aan hun oprechtheid, maar echt gerustgesteld ben ik pas als een onbekende een lovende recensie heeft geschreven. En eigenlijk zelfs dan niet. Want een volgende recensie kan me toch weer zo’n min-twee- of min-drie-dag bezorgen. Geen recensies lezen dan maar? Ik vraag me af of er schrijvers zijn die dat lukt. Mij niet.

Moment niet zo suprême
Er gebeurde nog meer, de afgelopen dagen. Ik organiseerde een online boeklancering. Er schreven zich meer dan honderd mensen in, mede dankzij vermeldingen in diverse nieuwsbrieven. Sterker nog, er logden op het moment suprême ook zo’n tachtig mensen daadwerkelijk in. Helaas bleek het moment allesbehalve suprême: door technische tegenslag werd de verbinding onherstelbaar verbroken en kregen de kijkers alleen maar een korte opname van mij in beeld, fronsend, overleggend, onrustig – en dat zo vaak herhaald als ze maar wilden. Na afloop ontving ik wel twintig aardige en bemoedigende mailtjes (waarvoor veel dank) en zelfs een aantal bestellingen, maar ik had me de avond toch anders voorgesteld.
Ik ga het overigens opnieuw proberen. Het (of althans één…) probleem is gedetecteerd en verholpen, en zondag 6 maart, om half negen ’s avonds, is iedereen weer welkom – ook wie zich voor afgelopen maandag niet had aangemeld.

Gevleid
Nog een gebeurtenis: gisteravond vernam ik per mail dat de Engelse editie van mijn vorige boek, Lingo, genomineerd is voor een Language Industry Award, in de categorie beste taalpublicatie. Die prijs is een initiatief van het Vlaamse vakblad De Taalsector, maar kijkt verder dan alleen Vlaanderen, België of het Nederlandse taalgebied. De winnaars worden, per categorie, bepaald op basis van een online verkiezing.
Zoals ik al zei: ik leid meestal een vrij gezapig bestaan. Een interview af en toe is op een prettige manier enerverend, het lezen van een nieuwe recensie geeft een adrenalineguts en een technisch geslaagde online lancering lijkt me een welkome afwisseling. Maar mijn alledaagse werk moet toch vooral bestaan uit lezen, nadenken en schrijven.
Daarom heb ik besloten: ik ga niet mijn best doen die prijs te winnen. Ik heb veel waardering voor De Taalsector, ik voel me gevleid en vereerd door de nominatie en ik zou heel graag een prijs waar ik voor ben genomineerd, nou ook eens een keer echt willen winnen.
Maar het is tijd, vind ik, om even te stoppen met schrijver zijn. Ik moest maar weer eens gaan schrijven.

Dit bericht werd geplaatst in taal algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

