LOT? Prijs!

RBBijna een jaar geleden plaatste ik op dit blog een recenserend stukje over Een sprinter is een stoptrein zonder wc, geschreven door Ronny Boogaart (foto). Citaat daaruit: “Het boek is (…) zo helder, boeiend en onderhoudend dat het wat mij betreft een prijs mag winnen (de NS Publieksprijs bijvoorbeeld, of de LOT Populariseringsprijs misschien).” Dat had ik goed gezien, want ik verneem net dat het boek inderdaad is doorgedrongen tot de laatste drie kanshebbers voor die populariseringsprijs van de Landelijke Onderzoekschool Taalwetenschap.

Maar dat nou juist ik, en juist op dit blog, die suggestie deed heeft achteraf bezien iets curieus. Waarom? Omdat tot mijn niet geringe verrassing en vleidschap ook taaljournalist.nl is genomineerd voor de LOT Populariseringsprijs! Ronny en zijn ik zijn dus opeens concurrenten in de strijd om een trofee. Terwijl ik hem in maart nog vreedzaam heb zitten interviewen, in een Amsterdams theaterzaaltje. Het kan snel gaan.

MOOCMaar ach, ik denk dat we toch allebei de prijs niet winnen. De derde genomineerde is namelijk de MOOC The miracles of human language: an introduction to linguistics, van Marc van Oostendorp, Marten van der Meulen (óók geïnterviewd, trouwens) en Inge Otto. Weliswaar heeft de LOT aan Marc naar ik meen al eens een oeuvreprijs of een lifetime achievement award of iets van dien aard toegekend, en terecht ook, dus die is eigenlijk kandidaat buiten mededinging, lijkt me. Maar Marten (rechts op de foto) en Inge hebben natuurlijk ook substantieel bijgedragen aan die gezamenlijke productie. En hoe dan ook is die MOOC zo’n monumentale prestatie, tamelijk vernieuwend en met een aanzienlijk aantal deelnemers over de hele wereld, dat ik wel een voorspelling durf te doen wie er gaat winnen.

Die mensen van de MOOC namelijk – én ik. Zij de populariseringsprijs. En ik de lucratieve weddenschap die ik morgenochtend meteen ga afsluiten bij een gokkantoor. Ronny Boogaart is vanaf dat moment dus de enige die wat mij betreft op 6 februari niet als winnaar uit de bus mag komen. Terwijl-d-ie toch echt een erg leuk boekje heeft geschreven.

Dit bericht werd geplaatst in boeken e.d. en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

