Taaltoerisme in het Engels

ontwerp DEF kleinEven een nieuwsberichtje: de vertaling van Taaltoerisme is nu helemaal klaar. Alison Edwards heeft haar werkzaamheden een poosje terug tot mijn volle tevredenheid afgerond, en een paar dagen geleden heb ik een pdf gemaakt van de teksten en het omslagbeeld (zie rechts – klik voor vergroting). Met pagina’s op A5-formaat, zodat het uitstekend leesbaar is op een tablet (of een telefoon, al vind ik zelf dat geen aanrader).

What Europeans speak (so you won’t understand) bevat alle talen die in Taaltoerisme stonden behalve Jiddisch, Azerbeidzjaans en Limburgs, en bovendien een paar nieuwe: Esperanto, het Normandisch van de Kanaaleilanden, Manx (geschreven door Frauke Watson) en Schots (een bewerking door Katy McMillan van het ‘oude’ Limburgse hoofdstuk!). Alle teksten zijn herzien, waarvan sommige ingrijpend (Engels, Nederlands), andere zijn zelfs geheel vervangen (Ests, Sloveens, de inleiding). Kortom: het boek is niet alleen vertaald, maar ook grondig gelokaliseerd, zoals dat heet, en wel voor de Britse markt.

Wat die Britse markt betreft: die moet ik dus nog wel óp. Ik heb nog geen uitgever. Gelukkig heb ik wel genoeg bemoedigende woorden van oordeelkundige mensen gehoord om erop te vertrouwen dat dat wel goed komt.

Ik ga de pdf-versie niet actief vermarkten. Maar als je hem wilt hebben, voor die bevriende talenliefhebber die geen Nederlands kent of gewoon voor jezelf, uit nieuwsgierigheid, kan dat. Ik vraag er € 9,95 voor. Stuur me maar even een mailtje.

Update: Niet alleen heeft de beroemde Britse taalpublicist David Crystal zich positief over What Europeans speak uitgelaten, ik ga binnenkort ook met een bekende literaire agent praten die er wel brood in ziet. Als zij het boek onder haar hoede neemt, is de kans groot dat het een uitgever vindt.

Dit bericht werd geplaatst in boeken e.d., vertalen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

