Slavisch

Lang geleden leerde ik Latijn. Elke week een aantal woordjes, van het eenvoudige rosa (zie ook onder: Jacques Brel) tot het ingewikkelde cum (Latijn, zei ik). Een woord per dag is een taal in het jaar, en als je die taal dan nog vier jaar herhaalt, blijft er zelfs na het eindexamen het nodige van hangen. Toen ik een paar jaar later Spaans moest leren, had ik er veel plezier van. En toen ik eerder dit jaar onder Roemenen verkeerde, bleken die onder elkaar Spaans met een Pools accent te spreken.

In Zuid-, West- en Noord-Europa converseert vrijwel iedereen in verbasterd Latijn (van Portugal tot Roemenië), verbasterd Nederlands (Duitsland, de Alpen, Scandinavië) of een verbasterd mengsel van die twee (de Britse eilanden). Maar achter het voormalige IJzeren Gordijn, met inbegrip van Joegoslavië, zijn Slowaaks, Sloveens en andere verbasteringen van het Slavisch de voornaamste voertaal. Lastig, want Slavisch lijkt maar weinig op Nederlands of Latijn.

Zoals bij Monopoly de stations meer opleveren als je alle windstreken hebt verzameld, kom je ook in Europa verder als je in west, noord, zuid én oost iets van de taal begrijpt. ‘Gevaarlijke stromingen’, ‘eerstehulppost’, ‘op indringers wordt zonder waarschuwing geschoten’. Moet ik nog meer voorbeelden geven om het nut te bewijzen? Nog één dan: ‘Je hebt mooie ogen.’

Ik ben sinds kort Slavisch aan het leren. Niet de gezamenlijke voorouder van de hele familie, Oudkerkslavisch geheten, hoewel daar ook best iets voor te zeggen zou zijn. Ik pak het pragmatischer aan. Op internet staan lijsten van basiswoorden (bijvoorbeeld op Geonames) en veeltalige woordenboeken (zoals Translate). Van al die Slavische woordjes zoek ik grootste gemene deler. Die ‘ggd-woordjes’ leer ik dan, van het eenvoudige sneg (sneeuw) tot het ingewikkelde… of nee, aan ingewikkelde woorden ben ik nog niet toe. Elke dag een paar is een taal in het jaar – al gaat woordjes onthouden me moeilijker af dan dertig jaar geleden. Aan naamvallen waag ik me nog even helemaal niet; het Bulgaars kan zonder, dus dan zullen die andere Slavische talen ook desnoods wel zonder kunnen.

De excentrieke (en dan zeg ik het beleefd) Slowaakse Canadees Mark Hucko is een flinke stap verder gegaan. Hij heeft een Esperanto op Slavische basis in elkaar geknutseld, dat hij Slovio noemt. (Slov is Slavisch voor ‘woord’.) Hij claimt dat alle sprekers van Slavische talen zijn geesteskind, dat inmiddels 50.000 woorden omvat, zó kunnen verstaan. Ik heb redenen om eraan te twijfelen, maar een aanlokkelijke gedachte is het wel.

Tot slot: er zijn toch nog een flink aantal Europese landen waar geen verbasterd Latijn, Nederlands of Slavisch wordt gesproken: Finland, de Baltische staten, Hongarije, Griekenland, Albanië, Kosovo, Malta en Turkije. Jammer. Maar ik moet ergens een grens trekken; meer talen ga ik niet leren. In die landen behelp ik me wel met de handen-en-voetentaal Desperanto.

Dit bericht werd geplaatst in vreemde talen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Slavisch

  1. Jan Nijman zegt:

    Ik heb Pools geleerd. Ben niet echt gevorderd, maar kan me er aardig mee redden. Toen ik me verdiepte in Latijn (heb ik niet gehad toen ik op school zat), ontdekte ik veel overeenkomsten in grammatica. Natuurlijk zijn er andere naamvallen (zeven in het Pools), andere vervoegingen, maar het patroon lijkt veel op elkaar.

    Het leuke van zo’n slavische taal is dat je er veel profijt van hebt als je in een ander Slavisch land komt. Heb ik gemerkt in Wit-Rusland, Macedonië, Tsjechië. Woorden lijken veel op elkaar. Je kunt al snel duidelijk maken wat je wilt, en begrijpen wat er gezegd wordt.

    Like

Geef een reactie

